De mode industrie is natuurlijk een van de meeste zichtbare inustrieën in de wereld. Constant worden bepaalde merken via social media of traditionele mediavormen gepromoot. Constant worden er weer nieuwe trends in beweging gezet. Naast een van de meeste zichtbare indistrieën is het zodoende ook een van de meest veranderlijke industrieën die sterk beïnvloed wordt door de mening en zodoende het koopgedrag van de consument. Echter zijn er weel feiten die de meeste mensen niet kennen over bekende modemerken. In deze blog bespreek ik een aantal zaken die jij waarschijnlijk nog niet wist over bekende modemerken.

PME Legend, Cast Iron & Vanguard

Wat hebben al deze modemerken overeen? Ja het zijn inderdaad modemerken die gericht zijn op mannen. Daarnaast richten ze zich op een specifiek soort man. Zo staat Vanguard kleding voor een stijl waarin elementen verwerkt zijn van een stoer motorleven. Kijk voor dit merk voor online kleding bij VT Mode. Terwijl PME Legend gebaseerd is op de pilotenstijl van vroeger. Kleding die dus lang meeging, maar niet snel vies werd en tegelijkertijd ook nog enige klasse had. Het pilotenberoep had immers wel een bepaalde klasse. Cast Iron is daarentegen weer gebaseerd op het leven van een ridder. Cast Iron betekent immers 'gietijzer', afgeleid van het harnas dat destijds gedragen werd. Bij dit merk worden vooral de brede schouders benadrukt om de mannelijkheid te presenteren. Echter wat velen waarschijnlijk niet weten is dat deze 3 modemerken onder hetzelfde moederbedrijf vallen, namelijk 'JustBrands'. Het hoofdkantoor van dit merk bevindt zich in Amsterdam en is zo'n 28 jaar geleden ontstaan. 

Andere bekende modemerken, waarvan je waarschijnlijk ook niet weet dat ze onder hetzelfde moederbedrijf vallen, zijn Zara, Pull & Bear en Massimo Dutti . Deze bedrijven vallen allemaal onder het  moederbedrijf  'Inditex'. Ook Gucci, Alexander McQueen en Balenciaga vallen onder hetzelfde moederbedrijf, namelijk 'Kering'. Ook vallen Cartier, Chloé en Net-a-Porter onder hetzelfde moederbedrijf 'Richemont'. Daarnaast vallen Louis Vuitton, Givenchy, Dior en Marc Jacobs onder LVMH. Ten slotte vallen Vans, The North Face en Lee ook onder hetzelfde moederbedrijf, namelijk VF Corporation.

Zonder dat wij hiervan bewust zijn, vallen veel modemerken dus onder hetzelfde moederbedrijf. Hierdoor zijn bepaalde bedrijven nog sterker in de mode industrie dan je al zou denken. Deze ontwikkeling is ook wel logisch, want wie weet er nou beter wat de consument qua kleding wilt hebben dan een al super populair ander kleding merk? Zodoende kunnen deze merken zich blijven uitbreiden met andere dochtermerken.