Er zijn altijd een paar merken die niet weg te denken zijn uit de mode industrie. Het merk adidas is daar natuurlijk een ontzettend goed voorbeeld van. Het merk heeft ondanks zijn omstreden verleden zich keer op keer bewezen – en dat beloont. Wat startte in 1920 in Duitsland is inmiddels uitgegroeid tot een miljarden bedrijf. Daarom ga ik vandaag even dieper in op adidas. Waarom is het een tijdloos sportkledingmerk? Hoe komt het dat de schoenen van dit merk nog steeds gedragen worden? Dat ontdek je allemaal hier!

Omstreden geschiedenis in Duitsland

Hierboven stipte ik het al even aan: adidas heeft een zeer interessante geschiedenis. Je kan niet over dit merk praten zonder dit even uit te lichten. Adidas is in 1920 opgericht door de gebroeders Dassier. Beide mannen waren lid van een nazipartij en zetten hun werkzaamheden gewoon door tijdens de Tweede Wereldoorlog. De ene broer, Rudolf, was fanatieker actief als nazi dan de ander, Adolf. Uiteindelijk raakte de twee broers in conflict met elkaar en ging Adolf na de oorlog door met het bedrijf. Dit keer onder de naam adidas, Adi voor zijn bijnaam en Das genomen van zijn achternaam.

Adidas – innovatief sportkledingmerk

Het bedrijf adidas vindt zijn oorsprong dus in de vorm van een Duitse schoenmakerij. Dit zette Adolf door in de vorm van sneakers. Het duurde echter niet lang of het merk breidde zijn collectie uit naar een algehele sportkledinglijn. De reden voor hun populariteit is niet echt in concrete termen uit te leggen. Mode is immers wat wij als mensen op dat moment mooi vinden. Adidas heeft het voor elkaar gekregen om jarenlang geliefd te blijven. Een verklaring hiervoor vind je in het feit dat ze innovatief blijven.

Ondanks dat ze iconische producten hebben, weerhoudt dit adidas niet om zichzelf steeds weer opnieuw uit te vinden. Dit zie je als klant terug in de diverse trends die het merk creëert en de vele collecties die over de jaren heen zijn ontworpen en gemaakt. De stijl is altijd sportief gebleven. De uitvinding van de eeuw van adidas is de sprong maken van sportief naar casual. Hoe vaak zie je tegenwoordig mensen gewoon in hun sportbroek op het station staan? Niemand kijkt verbaasd op, we accepteren het gewoon.

Casual, sport of gewoon omdat

Dat is de kracht geworden van sportkleding merken zoals adidas. Sportkleding is vandaag de dag niet alleen meer gereserveerd voor fysieke activiteiten. Een joggingbroek zit stiekem nog lekkerder als je gewoon een beetje op de bank Netflix zit te kijken. Nog zo’n goed voorbeeld van de kracht van dit merk zijn gympen en sneakers. Tegenwoordig is er vrijwel niemand meer die niet in het bezit is van dit soort sportieve schoeisel. Adidas kleding en schoenen kan je overal en altijd dragen. Daarom is het nog steeds zo geliefd na al die jaren – misschien is het nu nog wel geliefder dan voorheen.